RPG AÇÃO V REAÇÃO GAMIFICAÇÃO EDUCACIONAL DESCOMPLICADA
APOIO PSICOPEDAGÓGICO POR MEIO DE NARRATIVAS LÚDICAS ESTRUTURADAS
Keywords:
gamificação, rpg, aprendizagem, educação, psicopedagogiaAbstract
This article addresses questions about the tabletop RPG (Role-Playing Game), it is a game in which participants take on the roles of fictional characters and explore imaginary worlds. Created in the 1970s by Ernest Gygax and David Arneson, RPG combines elements of board games with fantasy narratives, stimulating creativity and collaboration. RPG Action V Reação offers an innovative approach to educational gamification, using playful narratives to engage students in a creative and interactive way. By experiencing different characters and decisions within a story, students develop skills such as problem solving, teamwork and critical thinking. This method transforms the learning process, making it more dynamic and connected with the curricular content. With its psycho-pedagogical approach, the game creates a safe environment where students can explore and reflect on their emotions, encouraging self-knowledge and emotional development. RPG Action V Reaction also facilitates the understanding of complex themes in a practical and fun way, helping to learn different disciplines. Thus, RPG becomes a powerful tool to promote students' academic, social and emotional growth.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 REFAQI - REVISTA DE GESTÃO EDUCAÇÃO E E TECNOLOGIA

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Ao submeter um artigo para a REFAQI o autor permite que o direito de publicação de artigos aprovados e publicados seja transferido automaticamente à REFAQI, permitindo a publicação do artigo nesta revista e também o compartilhamento deste com o reconhecimento de sua autoria, de acordo com a Licença Creative Commons CC-BY 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pt_BR), que indica o seguinte: este é um artigo de Acesso Aberto distribuído sob os termos da Creative Commons Attribution License, que permite uso irrestrito, distribuição e reprodução em qualquer meio, desde que o trabalho original seja devidamente citado.
O conteúdo dos artigos e resenhas publicados na REFAQI são de absoluta e exclusiva responsabilidade de seus autores.
Os autores devem, através da consulta ao sistema, preencher a “Declaração de Responsabilidade, Concordância com Licença de Publicação e com Licença de Acesso Aberto”. O autor que submete o artigo preencherá esta declaração em nome dos demais autores. Neste sentido, recomendamos a leitura deste documento por todos os autores do artigo.
O conteúdo dos artigos e resenhas publicados na REFAQI são de absoluta e exclusiva responsabilidade de seus autores.