MINECRAFT AS AN AGILE GAMIFIED METHODOLOGY FOR SCHOOL REINFORCEMENT
BUILDING KNOWLEDGE THROUGH A VIRTUAL CITY
Abstract
This article presents an innovative pedagogical proposal that uses the game Minecraft as an agile gamified methodology for school reinforcement in elementary school classes. The initiative was implemented with students aged 6 to 17 enrolled in the SCFV – Service for Coexistence and Strengthening of Bonds, integrating content from the Brazilian National Common Curricular Base (BNCC) into a playful and interdisciplinary experience. The collective construction of a virtual city served as the thematic axis for the development of cognitive, socio-emotional, and curricular skills, with differentiation between “peaceful” and “survival” modes according to age group. The results indicate a significant increase in student engagement, improved understanding of content, and strengthened autonomy and collaboration. The proposal reinforces the potential of educational technologies as transformative tools in the teaching-learning process.
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2025 REFAQI - REVISTA DE GESTÃO EDUCAÇÃO E E TECNOLOGIA

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Ao submeter um artigo para a REFAQI o autor permite que o direito de publicação de artigos aprovados e publicados seja transferido automaticamente à REFAQI, permitindo a publicação do artigo nesta revista e também o compartilhamento deste com o reconhecimento de sua autoria, de acordo com a Licença Creative Commons CC-BY 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pt_BR), que indica o seguinte: este é um artigo de Acesso Aberto distribuído sob os termos da Creative Commons Attribution License, que permite uso irrestrito, distribuição e reprodução em qualquer meio, desde que o trabalho original seja devidamente citado.
O conteúdo dos artigos e resenhas publicados na REFAQI são de absoluta e exclusiva responsabilidade de seus autores.
Os autores devem, através da consulta ao sistema, preencher a “Declaração de Responsabilidade, Concordância com Licença de Publicação e com Licença de Acesso Aberto”. O autor que submete o artigo preencherá esta declaração em nome dos demais autores. Neste sentido, recomendamos a leitura deste documento por todos os autores do artigo.
O conteúdo dos artigos e resenhas publicados na REFAQI são de absoluta e exclusiva responsabilidade de seus autores.