DATA-DRIVEN EDUCATION
DATA-DRIVEN EDUCATION
Abstract
This article aims to present and discuss the strategic use of Business Intelligence (BI) in the educational context, highlighting how data collection and analysis practices—using accessible tools such as Zoho Survey and Zoho Analytics—can transform pedagogical management and strengthen the data culture within educational institutions. Grounded in a practical, collaborative approach tailored to the school reality, the study covers everything from the creation of customized surveys to the visualization and interpretation of indicators that support more assertive, inclusive, and student-centered decision-making. Based on workshops conducted with educators, essential steps were explored, such as defining objectives, designing instruments, exporting, and analyzing data—consolidating a methodology that values teacher protagonism, personalized learning, and evidence-based responsive management. Thus, the article provides technical and conceptual resources for education professionals interested in implementing digital solutions focused on innovation, analytical intelligence, and continuous improvement of pedagogical processes.
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2025 REFAQI - REVISTA DE GESTÃO EDUCAÇÃO E E TECNOLOGIA

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Ao submeter um artigo para a REFAQI o autor permite que o direito de publicação de artigos aprovados e publicados seja transferido automaticamente à REFAQI, permitindo a publicação do artigo nesta revista e também o compartilhamento deste com o reconhecimento de sua autoria, de acordo com a Licença Creative Commons CC-BY 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pt_BR), que indica o seguinte: este é um artigo de Acesso Aberto distribuído sob os termos da Creative Commons Attribution License, que permite uso irrestrito, distribuição e reprodução em qualquer meio, desde que o trabalho original seja devidamente citado.
O conteúdo dos artigos e resenhas publicados na REFAQI são de absoluta e exclusiva responsabilidade de seus autores.
Os autores devem, através da consulta ao sistema, preencher a “Declaração de Responsabilidade, Concordância com Licença de Publicação e com Licença de Acesso Aberto”. O autor que submete o artigo preencherá esta declaração em nome dos demais autores. Neste sentido, recomendamos a leitura deste documento por todos os autores do artigo.
O conteúdo dos artigos e resenhas publicados na REFAQI são de absoluta e exclusiva responsabilidade de seus autores.